Треньорката по художествена гимнастика Илияна Раева остана без лъскавия си джип „Мерцедес ML”.Дизеловото спортно возило било откраднато, докато съпругата на футболиста Наско Сираков влязла да напазарува храна за кучетата си. Въпреки че била заедно с шофьор, мерцедесът бил оставен със запален двигател, за да не изстива.
Обикновено при подобни случаи потърпевшите не получават обезщетения от застрахователите, защото колата е била с ключа на таблото и работещ мотор. Разследващи предполагат, че това не е бил първият път, в който джипът на Раева се оставя по този начин.
„Ако крадецът иска да се отърве бързо от возилото, може да го продаде и за 2-3 хиляди лева на първия клиент, който намери”, обясниха неофициално криминалисти. Малко след кражбата на джипа собственик на „Ауди А5” се простил с возилото си, което било задигнато, докато водачът затварял вратата на гаража. Часове по-късно обаче било открито в района на кражбата.
По идентичен начин същия ден изчезнали още „Мазда 5” и скъп спортен „Мерцедес CL55”. Бдителни полицаи от сектора по автокражбите в СДВР успели да спасят други 4 автомобила от задигане, които също били оставени със запалени двигатели. Цивилните служители минавали в квартал Симеоново и забелязали колите с работещи мотори пред магазин „Фантастико”. Полицаите веднага спрели и изчакали собствениците да се върнат. Когато се появили, се оправдали, че влезли само за малко да напазаруват.
Авторите на предизборния слоган на управляващата партия ГЕРБ “Градим България” Боримир Борисов и Борислав Велков заедно с “Айсиджен корпорейшън” спечелиха поръчка за близо 3 млн. лв. за реклама на националния туристически портал www.bulgariatravel.org в интернет в продължение на четири месеца.
Средствата са от оперативна програма “Регионално развитие” по договора за създаването на мултимедиен каталог на туристическите обекти и електронен маркетинг на дестинация България за 6.4 млн. лв. От тях към момента са усвоени 1.8 млн. лв. като по-голямата част от парите отидоха основно за доизграждането на националния туристически сайт от “България Травъл 2010”. В обединението влизат три фирми, сред които и “Сиенсис” управлявана от Николай Медаров, съпруг на председателката на ЦИК Красимира Медарова.
Освен в създаването на изборния слоган Борисов и Велков са автори и на предизборната картичка на президента Росен Плевнелиев с баркод (QR код), чрез който с помощта на смартфон можеше да се научи в движение всичко за хода на кампанията. Плевнелиев е първият политик избрал новия тип реклама. “Ембиънт медия груп” е участвала още в изработването на рекламни билбордове, плакати и листовки по време на предизборната кампания на ГЕРБ.
Заради инициалите от първите имена на Велков и Борисов в управляващата партия се шегували по време на кампанията, че рекламата им движи Б.Б.
Другият партньор в консорциума “Айсиджен корпорейшън” и друг път е печелил обществени поръчка по проекти, изпълнявани с европейски средства. Компанията е правила е-управление на общините Рудозем, Стамболово, Полски Тръмбеш и Бобов дол, както и на областната администрация във Варна, показва системата за управление на еврофондовете ИСУН.
Двете фирми в печелившия консорциум са сред водещите в налагането на нови форми на реклама, според публикации в специализирани сайтове.
Винтове и гайки произвежда чалга певицата Андреа. Русото миньонче е съсобственик на фирмата „Мета микс“ ООД, която прави над 14 000 крепежни елемента за строителството, машиностроенето, хранително-вкусовата промишленост и електрониката. Клиенти на певицата със скромни гласови данни са над 2000 български и чужди фирми, установи проверка.
Собственик на търговското дружество „Мета Микс“ е родената през 1987 г. Теодора Руменова Андреева, известна с артистичния си псевдоним Андреа. Неин съдружник е майка й Михаела Андреева. Седалището на фирмата е на столичната улица „Българска морава“ 66.
В момента“ Мета микс“ е изпълнител на проект за 100 000 лв. по Оперативна програма „Развитие на конкурентноспособността на българската икономика“ към икономическото министерство. Тяучаства в модернизацията на производството на „Лес Комерс-94“. Семейната фирма на Андреа се опитва да навлезе и в доходоносния консултански бизнес. Бащата Румен Андреев е сформирал екип, който подготвя и консултира проекти на бенефициенти за финансиране от фондовете на Eвропейския съюз. През последните години „Мета Микс ООД разширява своята дейност, като започва внасянето на машини за обработка на отпадъчна биомаса за производство на ток от възобновяеми енергийни източници.
Андреа притежава още една фирма със сходна дейност, показват данните в Търговския регистър. Заедно с кюстендилската адвокатка Теменужка Георгиева Михайлова, чалгаджийката е съсобственик на „ТЕ Трейд“ ООД. Предметът й на дейност е търговия с крепежни и строителни елементи. Това търговско дружество пък е собственик на склад, който продава винтовете и гайките на „Мета Микс“. Съдружничката на певицата бе секретар на Общинската избирателна комисия в Кюстендил на местните избори през 2011 г.
Докато фолк певицата се радва на щедра финансова подкрепа, служителите във фирмата й гладуват. Наскоро стана ясно, че заможното семейство не плаща заплати на своите работници. Това е и причината за огромното текучество в „Мета микс“. Цялата печалба отивала за финансирането на клиповете и кариерата на Андера. Според запознати, родителите инвестирали над 100 000 евро, за да стане любимото им чедо известна фолк изпълнителка. Веднага след абитуриентския си бал Андреа си слага силикон и получава като подарък луксозен джип BMW X5.
Бащата Румен Андреев се занимава и с недвижими имоти. Той е бивш общински съветник в родния си град Сапарева баня. Преди време купил стара къща, която ремонтирал и превърнал в луксозна вила. Именно там са снимани някои от клиповете на дъщеря му. В Сапарева баня често може да бъде видян и приятелят на Андреа – боксьорът Кубрат Пулев.
Освен ловък въжеиграч, протежето на Делян Пеевски – Христо Грозев, накрая може да се окаже и прелюбодеец.
Грозев е засечен от папараци на тайнствен обяд с руско говореща блондинка. Двамата се срещат уединено в закътана бирария в центъра на София. И докато законната съпруга на Грозев – Стефка е във Виена , то той си живее доста охолно в София.
Красивата спътничка на Грозев го изпиваше с очи, докато двамата чакаха джипа да дойде да ги прибере след вкусния обяд. В късния следобяд Грозев и спътницата му се отправиха към апартамент на столичния булевард “Мария Луиза”, където се усамотиха, оставайки там до вечерта.
Това не е първата среща на Грозев с красивата блондинка. Двамата се виждат често, обядват и се усамотяват заедно. Преди повече от месец фотографи доказаха слугинската връзка между Христо Грозев и депутата от ДПС Делян Пеевски. Бизнесменът бе изловен след среща с него в бункера на избраника от турската партия в пресечка на столичния бул. “Дондуков”. На тайната среща Грозев се отчита повече от час.
Само две седмици преди разобличителните снимки, бизнесменът обеща публично на пресконференция, че ще даде 1 млн. лева на този, който му покаже снимка, доказваща връзката връзката му с Корпоративна банка и Делян Пеевски. Вече 54-ти ден изданието очаква от него да получи парите си
Неврокопският митрополит Натанаил е купил тризвездният хотел “Неврокоп”, намиращ се в центъра на Гоце Делчев. Владиката изтеглил банков кредит и платил 1,3 млн. евро за хотелския комплекс.
Сделката първоначално учудила местните жители, но те бързо я оправдали, защото тръгнали слухове, че към хотела имал апетит местен бизнесмен, близък до ДПС, който искал да строи джамия на негово място.
Така Неврокопската митрополия става притежател на хотела и 4 дка земя в центъра на Гоце Делчев. Сделката била сключена лично от митрополит Натанаил. Той придобил имота чрез фирма “Непар”, която е изцяло с капитали на митрополията.
Преди да стане собственост на епархията, към хотел “Неврокоп” проявяваше интерес местната фирма “Меркез”, която имаше сключен предварителен договор за покупката. Собственикът на фирмата, близък до ДПС, дори бе капарирал голяма сума пари за хотела. В последния момента обаче бившите собственици се отказаха от “Меркез” и предадоха комплекса на Натанаил.
Свещеници са категорични, че покупката не противоречи на Закона за вероизповеданията, който разрешава създаване на търговски дружества. Така дядо Натанаил се оказа собственик на най-хубавия хотел в града. И при новия собственик, комплексът не е променял предназначението си. Той работи и приема гостите на малката община. Разполага с 12 апартамента, 13 единични и 31 луксозни стаи, ресторант и бар.
Сочените за медийни магнати Огнян Донев и Цветан Василев са се срещнали с министър-председателя Бойко Борисов в опит да помирят медийните групировки, зад които стоят. За това съобщи в сряда австрийският вестник “Дер Штандарт”.
Под заглавие “Борбата за власт и монопол в България” изданието цитира думи на собственика на Медийна група “България” Огнян Донев, според когото премиерът се обърнал към него и банкера Цветан Василев с думите да се споразумеят. Мотивът на министър-председателя бил: “Вие нали сте опитни търговци”.
Собственикът на най-голямата българска фармацевтична компания “Софарма” Огнян Донев купи миналата година двата най-тиражни вестника в България - “Труд” и “24 часа” от немската компания ВАЦ. Донев и съдружникът му Любомир Павлов направиха сделката съвместно с австрийски консорциум, представляван в България от бизнесмена Христо Грозев.
Мажоритарният собственик на Корпоративна търговска банка Цветан Василев финансира чрез кредити Нова българска медийна група, което стои и в основата на слуховете, че той е реалният собственик на изданията й – "Монитор“, "Телеграф“, "Политика“, а, както твърди “Дер Штандарт”, “вероятно и "Стандарт“”.
Официално собственици на НБМГ са бившият шеф на тотото от времето на Сакскобуррготски Ирена Кръстева и синът й – депутатът от ДПС Делян Пеевски.
В публикацията си освен за срещата между Донев и Василев вестникът разказва и цялата около промяната на собствеността на бившите издания на ВАЦ. Изданието уточнява, че към момента представителят на австрийския консорциум Христо Грозев и фармацевтичният бос Огнян Донев “ще изложат конфликта си в съда”.
“Едните искаха с малко пари да станат наследници на концерна ВАЦ в България, а другият останал в сянка и плащал. Без много писмени уговорки групата купувачи около Карл фон Хабсбург и шефа на най-голямата фармецевтична компания в България “Софарма” се впуснали в сделка за 40 млн евро за двата най-тиражни вестника в страната”, разказва историята за продажбата на "Труд“ и "24 часа“ австрийското издание. Търговските взаимоотношения между австрийската и българската страна обаче не продължиха дълго, припомня изданието.
Преразказвайки известните в страната ни детайли по сделката, с която Любомир Павлов прехвърли в една неделя собствеността върху бившите вестници на ВАЦ изцяло на Огнян Донев с пълномощно, подписано от Христо Грозев, за което той твърди, че било с изтекъл срок, австрийското издание напомня, че Софийският градски съд ще се занимае с покупката на вестниците "Труд”, "24 часа” и "168 часа” от декември 2010.
Във версиите и на двете страни са налице нелепости и трудно разбираеми моменти. "Няма спор, направихме грешки”, казва в разговор с “Дер Штандарт” в София Христо Грозев, един от партньорите във Виенската група. В България той воюва за изгубените дялове в новото сдружение на собствениците на "Труд” и часовите вестници. Самият Хабсбург не се появява. Даниел Руц, немски банкер и третият в сдружението, се оттегли изнервен.
Триото Хабсбург, Грозев и Руц нямаше достатъчния капитал за покупката на вестниците, обаче концернът ВАЦ ги облекчи, пише австрийското издание. Компанията от Есен не искаше в никакъв случай "Труд” и часовите вестници да отидат в ръцете на конкуренцията им в България - Новата българска медийна група, станалата могъща империя със съмнителни връзки с фирми и партии. В противовес на това Виенският кръг от клиенти е представител на западноевропейските демократични стандарти. Налагаше му се само да издири един български финансист със сериозен имидж: Огнян Донев, управител на фармацевтичната фирма "Софарма” и на Българското сдружение на работодателите, продължава "Дер Штандарт“.
Виенският кръг от клиенти алармира за мистификациите около банковия кредит. Даниел Руц настояваше за проверка, отлетя за София и с мобилния си телефон незабелязано направи снимка на една страница от договора. Там са били посочени четири фирми за гаранти. Те принадлежали на Павлов и били свързани с други негови фирми, регистрирани във Великобритания и Кипър. "Кредитът всъщност не беше кредит”, твърди Христо Грозев и добавя: "Натъкнахме се на верига за пране на пари”.
Донев обясни, че не е запознат с кредита, който неговият бизнес партньор е изпълнил. В момента Донев има 40% от дяловете, 43% той продава отново на Павлов след успешния удар през март 2011. Зад Виенското трио-купувачи той подозира НБМ и нейни подставени лица, които тайно искат да купят "Труд” и часовите вестници: „Не ми е нужно да гадая, казаха ми.”, цитира "Дер Штандарт“ неговите думи.
Милиони левове държавни и европейски пари усвояват най-големите български продуценти на развлекателни тв предавания. Имената на Магърдич Халваджиян, Димитър Митовски, Борислав Чучков, Христо Тучев и Иван и Андрей присъстват в списъците с лицата, получили пари, за да развиват частния си бизнес.
Най-много средства са раздадени на продуцентите по Оперативна програма „Развитие на конкурентноспособността на българската икомоника“ на Министерство на икономиката, енергетиката и туризма. Според списъка, почти 2,5 млн. лв. взел доставчикът на интерактивни услуги "Интерактив медиа сървисиз". Компанията осигурява есемес гласуванията в различни тв игри и предавания, разработва формати като телевизионна лотария, Call TV продукции, праймтайм шоута, новини и др. Собствеността в "Интерактив медиа сървисиз" е разделена между продуцента Христо Тучев и „ЮМС“ АД, показа проверка в Търговския регистър. Тучев обаче е и в Съвета на директорите на „ЮМС Интернешънъл“ АД, заедно с Николай Иванов, Теодор Марков, Любен Йовчев и Марио Караконовски. Последният е бивш служител на „Мтел“. Името на Каракановски доби популярност преди няколко години, когато бе уволнен от телекомуникационната компания, след като бе обвинен в кражба на софтуера й и предлагането му на конкурента „Глобул“.
Христо Тучев е и в управата на „Макс ченъл“ АД и на „Контравърджант медиа“ ООД, показват още данните от регистрите. В той е процудент на предаването „Пряка демокрация“, което се излъчва по ТV7. "Интерактив медиа сървисиз" бе сред кандидатите в първия конкурс за изграждане на двата мултиплекса за разпространение на тв програми през май 2009 г.
Продуцентът на предаванията „Господари на ефира“, „Море от любов“, „На кафе“ и др. Магърдич Халваджиян получава 1 073 000 лв. Една от компаниите му - „Глобал филмс“ е кандидатствала по оперативната програма и е получила пари за покупка на нова снимачна техника. Собственици на компанията са продуцентът и „Ентреа Кепитъл партнърс“ АД. Халваджиан и семейството му притежават и няколко други продуцентски компании. Всички те създават предавания за ефирните телевизии. Така например водещата на „На кафе“ Гала се явява и продуцент на предаването си, тъй като е съдружник във фирмата – собственик на продукцията „Глобал мегазин“ ООД.
Европейски пари ще получи и американската компания "Ню Бояна филм" АД, която притежава Киноцентъра в столичния квартал „Бояна”. По Оперативна програма „Развитие на конкурентноспособността на българската икомоника“, студията получава 1,7 млн. лв. Парите са за „внедряване на иновативно високотехнологично оборудване за развитие на продукти и услуги с висока добавена стойност".
Продуцентът Димитър Митовски взема 1 млн. лв. Оказва се, че и неговата фирма "Камера" ООД също има спешна нужда от нова техника. Митовски не за първи път получава държавни пари. Филмът му „Мисия Лондон“, който се подигра с бившата първа дама Антонина Стоянова, е финансиран от Министерство на културата. Проверка в Търговския регистър показа, че Митовски притежава палитра от фирми, които се занимават с производтво на тв програми и филми. Той е собственик или съсобственик на „Българска кастинг агенция“ ООД, „Дарак“ ООД, „Сиа адвъртайзинг“ ЕООД, „Камера“ ООД, „Брада“ООД, „Некс крийетив фактори“ ООД, „Рабит филм“ ООД, „Бългериан филм продъкшън сървисис“ ЕООД. Една оот фирмите му - „А плюс синема“ е продуцент на новия филм „Кецове“ който откри Фестивала на българската култура в Брюксел през октомври 2011-а.
Друга продуцентска къща, която често получава средства от държавата е „Чучков брадърс“ ООД. Нейни собственици са Виктор и Борислав Чучкови. Компанията им взема почти половин милион лева европари. “Чучков брадърс" също създаде игралния филм „Тилт“ с държавни пари. Продуцентите на тв предаването „Станция Нова“ Иван Христов и Андрей Арнаудов пък вземат 475 000 лв. С парите те ще купуват нова снимачна и звукозаписна техника. Половин милион лева получава и продуцентската къща „Страйп медия“ ЕООД.
Проектът за финансиране на високотехнологично оборудване на „Дарик радио“ АД също е одобрен. В момента обаче няма финансиране по процедурата. Одобрените средства са 1 729 728 лв. Димитровградския фолк гигант „Пайнер“ очаква да получи парите си от Оперативна програма „Развитие на конкурентноспособността на българската икомоника“. „Пайнер медиа“ ООД е спечелила проект за 1 918 232 лв. Компанията „Хит вижън плюс“, която притежава кабелната „Икономика тв“ и марката „Хит тв“ е одобрена да получи 1 167 140 лв., а новата телевизия „България он ер“- 1 279 437 лв. Продуцентските къщи „Дрийм тийм“ и „Телеман“ също чакат парите си, които са съответно 461 083 лв. и 220 225 лв. Студиото за озвучаване на филми и тв продукции „Доли“ взема 995 881 лв., а ямболската кабелна телевизия „Диана“ - 351 540 лв.
Информационна агенция стартират издателите на вестниците „Труд“ и „24 часа“ Огнян Донев и Любомир Павлов. Новият медиен проект е в напреднала фаза.
Медийната групировка на двамата бизнесмени усилено събирала екип, който да има опит в агенционната журналистика. Известно дизайнерско студио е ангажирано за направата на сайта.
Профилът на онлайн изданието ще бъде информационно-аналитичен. В него ще има и жълти, но истински новини за български политици, певци и бизнесмени.
„Труд“ и „24 часа“се включват в битката за мултиплексите
Собственикът на вестниците „Труд“ и „24 часа“ Любомир Павлов пое контрола над разпространението на една от програмите на държавната телевизия. Едно от фирмите му - „Сателайт БГ“ се оказа доставчик на услуга на БНТ.
Компанията е наследник на Тотал тв, преди това ITV Partner. В началото на миналата година, „Уникредит Булбанк“ разпродава на търг имуществото на „Интерактивни технологии“ АД. Всички нейни активи са придобити от „Сателайт БГ“ на Любомир Павлов и Румен Артарски.
Сред тях е и устройството „телепорт”, с което държавната телевизия разпространява програмата си БНТ Свят през сателита EUTELSAT. Според последната промяна в Закона за радиото и телевизията, услугата пренос на сигнал и качване на сателит се заплаща на доставчика от държавния бюджет.
Неизвестният досега факт хвърля светлина върху засиления интерес на Любомир Павлов и Огнян Донев върху държавните търгове за мултиплексите за цифрова телевизия. Позицията на доставчик на такава услуга за обществения оператор ще бъде примамлива за всеки притежател на мултиплекс. Медийни експерти прогнозират, че Павлов и съпругата му – журналистката Диляна Грозданова, която създаде ТВ7, не са се отказали от намерението си да стъпят отново на тв пазара През 2005 г. телевизията стартира с кредит от 5 млн. лв., отпуснат от Общинска банка, когато председател на надзорния й съвет е самият Павлов. През 2008 г. Любомир Павлов продава непреборилата се за аналогови честоти телевизия на неизвестен собственик, който впоследствие се оказа австрийски фонд.
2,3 млн. лв. ще получи един от новите шефове на футболния отбор „Левски“ Стилян Шишков. Неговата интернет компания MSKey Group прибира парите по Оперативна програма “Развитие на конкурентноспособността на българската икономика“ към Министерство на икономиката. Проектът на Шишков и неговия съдружник Димитър Марин е бил одобрен от наблюдаващия орган на програмата. Предстои милионите да им бъдат изплатени, установи проверка в регистрите на европейските фондове у нас.
В края на миналата година, настоящият шеф на рекламата и мърчандайзинга на „Левски“ се похвали, че медийната му група ще приключи 2011 г. с 3, 4 млн. евро от продажби на банери и пиар публикации. Печалбата му пък вероятно щяла да достигне 3 млн. лв. и ще е равна на тази за предишните две години. Изявленията му обаче изглеждат странни на фона на написания от него и Марин проект пред икономическото министерство. Според документа, фирмата им се нуждае от спешна финансова инжекция, за да повиши своята конкурентноспособност. Исканите пари са за „издаване на мрежа от интернет и мобилни приложения“. Проектът по процедурата „Технологична модернизация на малки и средни предприятия“ стартира на 4 ноември 2011 г. и трябва да приключи през май 2013 г., когато ще стане ясно дали 2,3 - те млн. лв. са повишили качеството на услугите на новинарската онлайн група.
В портфолиито на интернет компанията на Стилян Шишков и Димитър Марин влизат спортният сайт Sportal.bg, финансовият Profit.bg, лайфстайл порталите Men.bg и Hotnews.bg, автомобилните Topcars.bg и Formula1.bg, както и Top.bg, Topnews.bg, Insurance.bg и др. През 2009 г. MSKey Group купи и сайта Data.bg, който е наследник на едноименния торент тракер, затворен заради пиратство от ГДБОП преди години. Допълнение към него е и геймърският сайт Games.bg. Стилян Шишков и медийната му интернет собственост са известни с близостта си до рекламния олигарх и съсобственик на телевизия bTVКрасимир Гергов, който е председател на медийната комисия към Българския футболен съюз.
След промените в ръководството на „Левски“ през декември миналата годна стана ясно, че Стилян Шишков ще бъде изпълнителен директор. Около името му обаче веднага се разрази скандал. Сините запалянковци излязоха с официална декларация, с която заявиха, че той не е добре дошъл в клуба. Причина за това е фактът, че той е играл за ЦСКА като юноша. Бизнесменът бе обвинен и в далавери, тъй като треньорският му лиценз бил отнет заради манипулации. Шишков е получил документа от баща си – проф. Ангел Шишков, който в периода 2000-2004 г. бе шеф на треньорската школа към БФС. Запознати с миналото на бизнесмена допълват, че той е получил сертификата за два семестъра, вместо задължителните 8. Шишков – младши става треньор, въпреки, че по това време не е бил на територията на страната, а е живеел в САЩ. Разкриването на измамата става след сигнал на футболната асоциация в Принстън, а щатските власти мигновено обявяват лиценза му за невалиден.
В САЩ Стилян Шишков започва да гради кариера в бизнеса с компютри, като дори стига до ръководни позиции в IT – компания. По-късно създава собствена фирма, която налага в България. Продължават съмненията, че по време на престоя си в Щатите, той се участва в телефонни измами. През 2008 г. ФИФА го разследва заради нелегален сайт за световното първенство. Федерацията заплашва бизнесмена със солени глоби, което го кара да спре медията. Година по-късно, българската ГДБОП стартира разследване срещу Стилян Шишков. Сигналът е подаден от Валентин Михов, който го обвинява в интернет пиратство. Очаква се то да завърши в най-скоро време с препоръка как да се процедира с престъпленията му.
Съпругата на президента Росен Плевнелиев, Юлияна е започнала работа при Делян Пеевски, твърди вестник "България Днес".
Юлияна Плевнелиева е зарязала кариерата си в "Икономедия" и ще отговаря за сайтовете от медийната група около Корпоративна търговска банка, сред които и икономическият "Инвестор".
Първата дама напуснала работата си преди седмица, а след това регистрирала фирма на свое име, твърди вестникът. Вместо да се заеме със задълженията си на президентска съпруга тя продължила да се занимава с IT проекти.
Офисът, в който ще работи Юлияна Плевнелиева е чисто нов, с изглед към цяла София. Тя ще има своя стая, откъдето ще следва разпорежданията на Пеевски и ще води свои отделни проекти към изданията му, посочва България Днес. Юлияна Плевнелиева не се е появявала пред камерите и дори не присъства на официалната церемония по встъпването в длъжност на Росен Плевнелиев.
Талантлив журналист, но вече безработен. Така пиарката от популярен български сериал „уволнява“ по телефона репортер, задал въпроси за проблемите около разрешенията за строеж на МОЛ 2 с общината. Тя звъни гневно на собственика на списание “Бизнес“ и заплашва, че ако не разкара журналиста, рекламите ще спрат.
Краткият сюжет от сериала обаче не е само художествена измислица, а реална картина на отношенията между българските медии и пиарите на държавни учреждения и големи частни компании. Проблемът се засилва от факта, че на много издания няма нужда да им се оказва натиск, защото те сами се натискат да се харесат на управляващите. Други медии пък притискат избрани политици, за да им спестят публикации срещу услуга.
Родните пиари, които в огромната си част са бивши журналисти, са разработили стратегия за разправа в неудобни журналисти, посмели да се занимават с бизнеса на клиентите им. Новите практики копират изцяло руските методи за държане на медиите на „каишка“. Според нея, “пиарът“ е средство, което трябва да накара медиите да млъкнат. Най-странното е, че те са „внесени“ в България от преподавател по журналистика в СУ, който се води и специалист по кризисен пиар, и бивша синдикалистка, ръководеща от години отдел „Връзки обществеността“ на филиала на руска компания у нас. Техните методи допадат и на колегите им, удивени от гарантираните резултати.
Схемата има няколко етапа. Всеки следващ влиза в действие, ако предишният се окаже неефикасен.
Първа стъпка е „неволна“ среща с репортера, на когото се обяснява, че е професионално нездравословно да се рови около клиента му и неговия бизнес. Втората се състои в „приятелски“ разговори с колеги на репортера. Обяснява им се, между другото, че всъщност той изпълнява нечии поръчки. И тъй като няма човек без врагове, а при съмнително забогателите родни политици и бизнесмени те са в изобилие, се измисля едно име, което да бъде пуснато в обръщение като подбудител на несправедливото ровене в бизнеса на клиента на пиара.
Ако това не даде резултат се пристъпва към следващия етап -среща с преките началници на въпросния журналист. При нея се прилага същата схема - срещу създаване на проблеми, се предлагат дребни подаръци или обещания за „плодотворно съвместно сътрудничество“.
Четвъртата стъпка е среща с главен редактор или издател. Там пиарът се развихря в клеветите, като целта да бъде разкаран дразнителят на богатия му клиент, който току що го е заплашил, че ще прекрати договора с него, ако не се справи с „проблема“.
Петата част от схемата е стимулиране и клеветническа кампания срещу него в жълти вестници. Дописките са платени или срещу услуга в бъдеще време. Шестата и последна стъпка е известна като „направляване на граждански дела“. Пиар отделът на министерство или частна компания прави специално проучване на темите, по които е работел журналистът. Търсят се засегнати от публикациите и разследванията му лица. Търси се среща с тях, на която се обяснява, че би трябвало и съществува възможност да си потърсят правата в съда. Пиарът се ангажира с разноските по делото, както и с осигуряването на съдебната такса за стартиране на гражданския иск. Докато тече делото, то изцяло се направлява от пиар отдела на компанията. За да се подсили ефектът, се пускат и платени дописки в жълти вестници.
Случаите, при които у нас прилагана тази схема са много. Струва си обаче да се отбележи, че по този начин е разкаран от водещият на сутрешният блок на Нова телевизия Георги Коритаров. Така бивш пиар на земеделския министър Нихат Кабил „затворя устата“ на няколко вестника.
Мехмед Дикме прибра 10 млн. лв. от една "консултация"
Преди години те управляваха министерства и ръководеха цели сектори от икономиката. Повечето от тях влязоха във властта бедни и безимотни, но излязоха богати. Днес някои от бившите министри от близкото минало са бизнес консултанти. Основният капитал в новата им работа са създадените от тях през годините контакти и връзки с политическия и бизнес елит на страната. В България консултантите често биват определяни за комисионери или лобисти, но бившите представители на изпълнителната власт са убедени, че са търсени заради уменията и управленския им опит.
Милен Велчев, Николай Василев и Мехмед Дикме са най-ярките представители на новото поколение на министрите-консултанти. След 4 години във Министерство на финансите и още толкова в Народното събрание, Велчев най-после стана бизнес партньор на брат си Георги, който от 2001 г. инвестира в туристически обекти по българското Черноморие. В момента братя Велчеви и бившият зам.-министър на финансите Красимир Катев са собственици на консултантската компания “Делта кепитал интернешънъл“ АД, сочи справка в Търговския регистър. Тя бе консултант по сделката за продажба на тютюневия холдинг „Булгартабак“, който тази година стана собственост на офшорката "БТ Инвест" срещу 101,1 млн. евро. Формално зад новия собственик стои фонд, собственост на Руската външнотърговска банка. Името на действителния купувач обаче все още не е известно и това не представлява проблем нито за правителството на ГЕРБ, нито за ДПС, които вече 20 г. спират спираха приватизацията на холдинга с обяснението, че интересите на електората им няма да бъдат защитени.
В началото на октомври в управата на „Булгартабак“, "БТ Инвест" вече вкара кадри на НДСВ. В борда на директорите влезе Явор Драганов, който е съдружник с бившия зам.-министър на екологията Любка Качакова в кабинета на НДСВ и ДПС, във фирма "Ню Ейдж". Бившият царски министър има още една подобна фирма на свое име. Това е „Делта кепитъл интернешънъл – МГК“ ЕООД. Доскоро негов съдружник там е била съпругата му Симона. Седалищата и на двете консултантски фирми са на ул. „Г. С. Раковски“ 96 в София.
С голям бизнес размах действа и Мехмед Дикме. По примера на бившия си лидер Ахмед Доган и ексминистърът се е впуснал в тази доходоносна дейност. Години наред Дикме твърдеше, че след 4 -те си години в земеделското министерство, се е отдал на бизнес с внос на овощни насаждения от Италия. Той консултираше инвестицията на банкерката Цветелина Бориславова в 300 дка с черешови насаждения край село Гъбарево. Дикме не крие дългогодишните си приятелски отношения с високопоставени фигури от ГЕРБ. От две години, той се занимава с консултации на компании, които искат да вложат пари във фотоволтаични електроцентрали. През октомври тази година, той и съдружникът му Светослав Бобойчев спечелиха 10 млн. лв. от продажбата на две фирми на представителството на световния производител на техника "Самсунг" у нас. Eдинственият капитал на купените от южнокорейския гигант дружества - „Екоенерджи Солар“ ЕООД и „Екосолар“ ЕООД, са получени разрешения за строеж на фотоволтаични централи край Враца. Бившият земеделски министър участва в още едно дружество "Солар груп България" ООД. То също има намерение да строи електроцентрала, но в Сливенско.
Консултант и износител на зърно е и бившия земеделски министър в правителсвата на НДСВ и тройната коалиция Нихат Кабил. Той е регистрирал две свои фирми. Първото дружество на ексминистъра, който е в момента е и подсъдим, е "ЕМ КА консулт" ЕООД. То се занимава с бизнес консултации и посредническа дейност в страната и чужбина. Другата фирма на Кабил е регистрирана в съда на 12 февруари 2011-а и е с предмет на дейност „износ на селскостопанска продукция и зърно в чужбина“. Негов съдружник в "Болкан агротрейд партнерс" ООД е 28-годишният Николай Борисов. Адресната регистрация на фирмата е на ул. "Г. С. Раковски" в София. Наследникът му в агроведоството – Валери Цветанов, който също е клиент на прокуратурата, дава съвети на земеделски производители при кандидатстването им за европейско финансиране.
И б ившият министър икономиката и на държавната администрация Николай Василев се е насочил към финансите и инвестициите. Той е управляващ акционер в "Експат капитал" АД. Към момента държи 40% от компанията, която се занимава с управлението фондове за недвижими имоти и с консултации по сделки и инвестиции. Председател на Съвета на директорите е бившият му заместник в Министерство на икономиката Никола Симеонов Янков. Акционер в „Експат капитал“ е и Хари Тилев, който е син на директора на фалиралата през 1996 г. „Банка за земеделски кредит“ Атанас Тилев. Той е и бивш основен собственик на застрахователната компания „Витоша“, в която преди да стане премиер, акции притежаваше и Симеон Сакскобургготски. Хари Тилев става съсобственик в „Експат капитал“ през октомври 2010 г., когато „Дар финанс“ ЕООД, с управители Атанас Тилев и Иван Бакалов, придобива 34% от фонда, показват документите от Търговския регистър.
През юни тази година, фондът на Василев купи 20% от "Еврохолд България" на борсата. Пазарната капитализация на пакета от 20% от "Еврохолд" е близо 136 млн. лв. Фондът на бившия министър е инвестиционна компания, която управлява договорни фондове и голям брой частни инвестиционни портфейли. „Експат капитал“ търси възможности за инвестиции в българск бизнес, включително и в публични дружества. Тя бе кандидат за покупката на пакета от 49.99% от капитала на Българо-американската кредитна банка. Купувач на пакета обаче стана инвестиционно дружество на Цветелина Бориславова.
Консултант се оказа и бившият министър на екологията в правителството на НДСВ Долорес Арсенова. Цялото семейство Арсенови фигурира в Съвета на директорите на прословутата фармацевтична фирма „МС Фарма“АД. През годините, Арсенова бе обвинявана в конфликт на интереси и лобиране в нейна полза при търговете за лекарства на Министерство на здравеопазването. Според данните от Търговския регистър, капиталът на „МС Фарма“ АД е 102 000 лв. В момента фамилната компания се ръководи от сина на ексминистърката Калоян, който роден през 1987 г. На заседание на Съвета на директорите през март тази година, бащата Асен Арсенов се отказва от поста изпълнителен директор на „МС Фарма“ в полза на 24-годишния младеж. Арсенова ще дава съвети на сина си как да управлява компанията с активи за няколко милиона лева.
С далеч по-малки суми се задоволява бившият министър на труда и социалната политика в правителството на СДС Иван Нейков. Неговата фирма „Балканският институт по труда и социалната политика-Проектни конлустанти“ е наета от Съвета за електронни медии (СЕМ). Срещу 15 000 лв., той трябва да „посъветва“ председателя на регулаторния орган Георги Лозанов как лесно да съкрати 10% от 84-те си служители. В СЕМ е убедени, че цената за услугата е ниска, тъй като фирмата на ексминистъра била най-авторитетната при консултантските услуги за трудово-правни отношения.
Неуспелият кандидат – кмет на София и експерт от НДСВ Владимир Каролев пък се оказа един от хората, които са в екипа на британската банка-консултант HSBCна АЕЦ „Белене“. HSBCспечели конкурса за консултант с оферта от 2,7 млн. евро за финансовите анализи по проекта. При доказване, че АЕЦ "Белене" е икономически обоснована, банката ще получи и 0,95% от крайната цена за осъществяването на проекта. HSBCще може да прави анализи и оценки на работата по атомната централа през следващите две години.
Бившият министър на енергетиката в кабинета „Сакскобургготски“ Мирослав Севлиевски е член на Съвета на директорите на инвестиционния посредник „Интеркапитал Маркетс” АД. Компанията е един от най-големите фондове за имоти в България. Тя е инвеститор във ваканционните комплекси „Марина кейп“ край село Ахелой и в курорта „Боровец“. Собствениците са пуснали за продажба апартаменти от „Марина кейп“. Заради кризата обаче, интересът към тях е малък.
Димитровградският чалга гигант „Пайнер“ взема близо 2 млн. лв.от Оперативна програма „Развитие на конкурентноспособността на българската икономика“. Проектът на музикалната компания на Митко Димитров е одобрен от ръководителя на Договарящия орган към програмата Марияна Велкова. 2-та милиона са за „модернизация на оборудването й“, установи проверка в регистрите на финансовото министерство.
С поредна крупна сума европари се е уредил и собственикът на частното радио „Дарик“ Радосвет Радев, чието име лъсна в списъците на доносниците на бившата Държавна сигурност като агент „Карак“. „Дарик радио“ АД получава 1 730 000 лв. по проект за финансиране на високотехнологично оборудване. Парите ще бъдат изплатени в началото на следващата година и са безвъзмездни.
Още няколко телевизии и продуцентски къщи вземат средства за развитие на бизнеса си. Раздираната от междуличностни конфликти нова икономическа телевизия „България он ер“ лапва 1 280 000 лв. за внедряване на „нови технологии и по-добро бъдеще“. Проектът за 1,2 млн. лв. а фирмата „Хит вижън плюс“, притежаваща кабелната „Икономика тв“ и марката „Хит тв“, също е одобрен. Ямболската кабеларка „Диана кабел“ прибира 350 бона.
Продуцентската компания „Дрийм тийм прадакщън“ АД на Евтим Милошев и Любо Нейков получава дар от 460 000 лв. Парите са за закупуване на техника за производство на филми. С европейски средства се е уредила и тв водещата Венета Райкова. Фирмата – продуцент на предаването й „Горещо“- “Телеман“ получава 220 000 лв.на нова техника.
Собственикът на „Полисаунд Инк“ Валентин Марков лапва 179 000 лв. за „оборудване на аудио и видео студио“. Марков е продуцирал песни на Теди Кацарова, Дони и Момчил и Графа.
Фирма на зверски убитата в САЩ сестра на Илия Павлов – Славка Найденова също се е уредила с европейски пари. "Сиела Софт енд Паблишинг" с управител Веселин Тодоров взема 1 млн. лв.за технологична модернизация на фирмата. „Сиела“ бе част от бизнес империята на боса н „Мултигруп“ Илия Павлов. 660 000 лв. от програмата прибира в банковата си сметка издателят на високотехнологични списания „Хай енд“.
Рекламният бос прибира милиони от държаватаза туристическа реклама
72 от най- големите рекламни и медиа агенции в България са под контрола на медийния бос и съсобственик на бтв Красимир Гергов. Компаниите са обединени в Асоциацията на рекламните агенции, чийто основател и несменяем шеф е Гергов. Чрез тях, той контролира и разпределя бюджетите на най-големите родни и световни рекламодатели, работещи у нас.
На 25 ноември тази година, по настояване на Красимир Гергов се свиква управителен съвет на асоциацията. Основната точка от дневния ред е приемане на решение за преименуването й на Българска асоциация на комуникационните агенции (БАКА). За неспециалистите, промяната на името изглежда незначителна. Седмица по-късно става ясно, че асоциацията е отправила поглед към пиара, а новата цел, която си е поставил Красимир Гергов е да превземе и подчини комуникационните агенции, обслужващи министерства, държавни ведомства, политически партии и големи корпоративни клиенти. Поставената от Гергов нова задача отново е свързана с пари, а те в случая идват от оперативните програми за Европейския съюз. По тях са предвидени няколко десетки милиона за създаване на положителен публичен имидж на европейски инициативи у нас.
Най-големите пиар агенции вече са получили предложения за членство в БАКА. Засега те се въздържат от отговор на офертите на Красимир Гергов. Предвид хищническото му поведение на медийния и рекламен пазар през годините, довел довел по пълното подчинение на медии и агенции, специалистите от бранша предвиждат, че съвсем скоро пиар фирмите ще „изреват на умряло“. Влиянието му върху редакционната политика на телевизия бтв, като миноритарен неин акционер, вероятно ще окаже въздействие върху министерства и държавни институции, които определят победителите в търговете за информационно обслужване и комуникациинни кампании. Именно чрез електронната медия, рекламните агенции от неговия обръч получаваха и получават държавни пари.
През септември 2011 г. рекламна агенция „Крес“ на Красимир Гергов сключва договор по оперативна програма „Регионално развитие“ за 90 000 лв. Парите са описани като „осигуряване на публичност и иформация на Министерство на културата по програмата“. Срещу 90-те бона, „Крес“ е отпечатала рекламни материали. „Крес“ проведе и цялостната рекламна кампания за програмата за редовно дарителство “Благодетел“ на UNICEF България. В момента Красимир Гергов се занимава с рекламните кампании на България и родния туризъм в Германия, Великобритания и Русия. Тук той е прибрал 3,7 млн. лв. по договор от 4 март 2010 г., сключен между консурциум “Медиа консулта – Крес“ и Министерство на икономиката, енергетиката и туризма. Изпълнители на държавната поръчка са германската „Медиа Консулта Адвертайзинг ГеЕмБеХа“ и РА „Крес“. Сладката поръчка е за популяризиране на българския туризъм във трите държави чрез тв клипове и вестникарски публикациии.
Обръчът от фирми на Гергов лапа мощно пари от оперативна програма „Развитие на конкурентноспособността на българската икономика“, подчинена на Министерство на икономиката, енергетиката и туризма, установи проверка. В края на октомври месец 2011 г. , няколко рекламни агенции от Герговата БАКА вземат безвъзмездна помощ по програма „Техническа модернизация в малки и средни предприятия“. Фирмата „Медия планинг груп България“ лапва 482 000 лева, като парите предназначени за „технологичното й обновление“. Друга рекламна агенция - „Страйп медия“ ЕООД пък получава подарък от 710 000 лева за „закупуване на технологично оборудване за заснемане на видеоматериал и пост продукция“.
Милиони европейски пари получават и други двама члена на БАКА. „Огилви“ на Екатерина Тупарева и „Реформа адвъртайзинг“на Андрей Райчев и Мирослава Баджева вземат 3,8 млн. лв.от оперативна програма „Регионално развитие“. Милионите са за провеждане на „Комуникационна кампания за насърчаване на вътрешния туризъм в България. Контролираната от Красимир Гергов „Арчър айдиъс“ прибира 2,1 млн.лв. от Програмата за развитие на селските райони. Рекламна агенция „Киви“ пък взема над 400 000 лв. по същата програма за изготвяне и изпълнение на външна реклама по информационна кампания. Според Търговския регистър, нейни собственици са Илия Ел-фелеки и Венцислав Олеков, а управител е Даниела Панайотова. През 2008 г. „Киви“ прибира над 450 000 лв.от Министрество на здравеопазването за изработка и доставка на печатни материали.
Контролираният от Красимир Гергов Национален борд по туризъм ще получи достъп и до държавните пари за туристическа реклама през следващата година. На проведено миналата седмица заседание на Съвета по туризма, министърът на икономиката Трайчо Трайков съобщи решението на правителството за отпускане на 23 млн. за 2012 г. В началото на следващата година, ведомството на Трайчо ще започне конкурсите за определяне на фирмите-изпълнители. Почти сигурно е обаче, че повече от половината от парите ще потънат в джоба на Гергов заради дългогодишния му рекламен и медиен монопол в България.
Контролираната от рекламния олигарх пийпълметрия на GARB насочва милиони към btv
Ефирните телевизии и най-големите български рекламодатели скочиха срещу пийпълметричните данни на агенция GARB, които години наред дават висок рейтинг на btv за сметка на останалите електронни медии. По този начин контролираната от медийния бос Красимир Гергов телевизия прибира лъвския пай от рекламните приходи. През миналата година в касите на btv са влезли 216 млн.лв. под формата на реклама, докато Нова тв е получила едва 132 млн. лв. От началото на 2011 г. досега btv е получила 236 144 149 лв., Нова телевизия - 118 090 293 лв., а БНТ - 6 661 616 лв. Останалите медии имат минимални постъпления, тъй като пийпълметричната агенция им дава символични рейтинги. На базата на данните на GARB рекламните и медиа агенции, ръководени отново от Гергов чрез Българската асоциация на рекламните агенции (БАКА), насочват бюджетите на рекламодателите основно към btv.
Сега шефовете на останалите телевизии искат спешно заседание на Комитета на потребителите на пийпълметрични данни за тв аудитория, в който освен тях участват и рекламни агенции и рекламодатели. От потребителския комитет негодуват срещу наложените еднолично от GARB правила на пазара. Оказва се, че телевизиите си плащат за данни, които системно ги ощетяват с измислени рейтинги на тв предавания. Стана ясно още, че от 2006 г. не е правена проверка на системата, мереща тв аидуторията. За да се върне доверието в нея, останалите играчи на тв пазара искат независим одит на данните на GARB, в който да не участват заинтересовани „експерти“ от многобройната кохорта на медийния олигарх.
Доскоро в България имаше два основни играча, които предлагаха мониторинг върху гледаемостта на предаванията - TNS/TV Plan и GfK Audience Research Bulgaria (GARB). В края на 2010 г. TV Plan бе продадена на GARB. Доставката на рейтингова информация и мониторингът на тв рекламата се осъществява на база пийпълметричния панел на TV Plan. Причината за това, че тя е сключила дългогодишни договори с медии и рекламодатели. От октомври месец тази година рекламният пазар работи само с данните на GARB. Бившите собственици на TNS/TV Plan са социолозите Андрей Райчев и Кънчо Стойчев, които са бизнес партньори на Красимир Гергов. Смята се, че бизнесменът, който от дълги години е рекламен монополист има силно влияние върху GARB, а управителят на българския й клон Джордж Лукс и мениджърката Ива Гамари са негови протежета. Именно тези обвързаности засилват съмненията, че изследванията на GARB са нереални и умишлено дават висока гледамост на btv, за да може тя да получи по-голяма част от парите на рекламодателите.
Начинът по който GARB определя тв рейтингите е толкова непрозрачен, колкото методиките на социологическите агенции при посочването на най-одобряваните политици и партии. Само че докато изследванията на социолозите са безобидни и само предизвикват смях в политическите централи, то данните на пийпълметричната агенция могат да съсипят не само дадено предаване или продуцентска компания, но и цели телевизии. Когато GARB дълго време дава ниска гледаемост на дадено шоу, то пада от програмната схема, а рекламодателите се отдръпват от цялата медия. Ако тази практика продължи няколко години, телевизията е обречена на финансов колапс и да запазят медията си, собствениците се поставят в услуга на неясни икономически и политически субекти срещу скрито финансиране.
Определянето на тв гледаемостта от пийпълметричната агенция е повече от съмнителен. Според официална информация на GARB, при изследванията им участват 1050 домакинства, което прави 2 800 души. Тази малка група от хора решават кое предаване и качествено и кое не. Изследването проследява телевизионното им поведение всеки ден. То отговаря на въпросите “кой”, “от колко до колко часа”, “кой тв канал гледа” и “какъв е този човек”, както и какъв е и социално-демографският му профил. Устройството, което се инсталира към телевизора, отчита поведението на отделните членове на семейството. Техниката, с която е оборудван, софтуерът и ноу - хауто са на швейцарската компания "Телеконтрол", с която GARB работи от основаването си през 2006 г. Дадена телевизия трябва да бъде гледана 30 и повече секунди, за да се отчете една минута. Ако в една минута зрителят се е спрял на два или повече канала, тя се приписва на този, на който се е задържал най-много. При клиентите има инсталиран софтуер, който обработва базата данни. Увеличава се дялът на дигиталните домакинства, които отчитат гледаемостта на 30-секундни интервали.
Контролираната от Красимир Гергов агенция упорито твърди, че изследванията на тв нагласите на населението обхващат територията на цялата страна. Всеки град имал своя „квота“ за уредите, която се определя от броя на населението. Нейни клиети са и търговски компании, които се интересуват от специфичната таргет група, която следи даден канал или предаване. В момента договори с агенцията имат btv, Нова телевизия, Диема, bbt, TV7, Диема, Диема 2, Диема Фемили, както и продуцентските компании „Сиа адвертайзинг“ и Seven Eight Production.
Манипулирането на рейтингите на останалите телевизии за сметка на btv се потвърджава от последните данни на GARB. Според тях, сутрешният блок на TV 7 и предаването “Бодилник“ имат рейтинг от 0,36 процента, докато „Тази сутрин“ била гледана от 6, 06 % от анкетираните. 0, 36 % гледаемост на практика означава, че нито едно от включените в изследването домакинства не е гледало „Бодилник“, а в национален мащаб означава, че предаването е следено от не повече от 100 души, което е абсурдно. GARB дава смешни данни и за други две предавания - "Факторът Кошлуков" и "Насреща с Люба Кулезич" имат гледаемост съответно от 0,5 и 0,7%.
Фирми на Гергов прахосаха милиони за глупав сайт
Рекламни агенции от обръча на Красимир Гергов профукаха 6 млн. лв. за направата и популяризирането на туристически сайт. Парите са усвоени от "България Травъл 2010", в който влизат "Медиа планинг груп", "Сиенсис", "Скрийн брадърс".
За създаването на сайта bulgariatravel.org икономическото министерство даде малко под 2 млн. лв. По – късно бяха отпуснати още 1,8 млн. лева, за да се популяризира кътчето в интернет, предназначено за запознаване с възможностите за отдих и почивка у нас. В края на септември беше обявена обществена поръчка за още 3,58 млн.лв., като парите са предназначени за допълнителното му популяризиране. Средствата са осигурени по Оперативна програма „Регионално развитие“ и срещу тях ще трябва да се осигури „публикуване на 20 рекламни банера на предни позиции в 20 туристически портала и сайта, реализация на две игри с награди и създаване на създаване на 8 електронни бюлетина“.
Журналистите от „Капитал“ се учат на труд по проект за 85 бона
6,3 милиона лева безвъзмездна помощ получи затъналият в дългове бизнесмен Иво Прокопиев. Въпреки, че вестникарският бос напусна страната преди около година и се скри чак в Сингапур със семейството си, фирмите му продължават да получават средства от европейски програми и други неправителствени организации.
Дружеството „Каолин” АД, чийто мажоритарен собственик е Иво Прокопиев посредством холдинга „Алфа финанс“, е получило 3,1 млн. лв.от Оперативна програма „Развитие на конкурентноспособността на българската икономика“ към Министерство на икономиката, установи проверка в регистрите на финансовото министерство. Проектът е приключен на 1 ноември тази тодини, а средствата са отпуснати за „технологична модернизаниция на „Каолин” АД чрез инвестиционна подкрепа за разширяване на производството“. Общият му бюджет е 6,2 млн. лв., като отпуснатите и усвоени средства са 3,1 млн. лв.
Други 64 000 лв. е взела същата фирма на Иво Прокопиев, но по „Оперативна програма за развитие на човешките ресурси“ към социалното министерство. Европарите са за „подобряване качеството на човешките ресурси чрез повишаване на квалификацията, съобразно компетенциите и длъжностите на обучаемите служители в компанията“. Част от служителите в „Каолин“ АД са били на курсове по английски и румънски език.
Европари са получили и медиите на бизнесмена от Разград. По същата програма, фирмата – собственик на вестниците „Капитал“, „Капитал дейли“ и сайта „Дневник“ - „Икономедия“ АД, е лапнала 85 000 лв. Проектът е за „повишаване квалификацията на включените в проекта служители чрез провеждането на серия от обучения за придобиване на допълнителни професионални и ключови умения“. Парите трябва да създадат трайни умения у журналистите в двата вестника за „усъвършенстване и учене през целия живот“. Проектът се изпълнява в момента.
Медиите на Иво Прокопиев са единствените у нас, който получиха 3 млн. лв. субсидия от фондация „Америка за България“. Парите ще бъдат предоставени на групата за период от 3 години. Неправителствената организация на правителството на САЩ обявява за своя мисия да подкрепя независими медии и да утвърждава високите професионални и етични стандарти в журналистиката. Мотивите й да финансира дейността на „Капитал“ са, че това ще допринесе за укрепване на демократично общество в България, като изданията на групата трябва да съхранят своята „редакционна независимост“.
Докато фирми на Иво Прокопиев получават дарения от държавата и външни донори, няколко банки продължават да чакат да започне погасяването на огромните си дългове. Общите задължения на неговата топ структура - „Алфа финанс холдинг" в началото на 2009 г. възлизат на 666 млн. лв. По-голямата част от тях бизнесменът натрупа след покупката на компанията за недвижими имоти „Лендмарк“. Тя е исландския милионер Тор Бьорголфсон, който преди години купи БТК. Пред 2009 г. бизнесът на Иво Прокопиев тръгна стремително надолу, като беше ликвидирана значителна част от медийния му бизнес, начело с Re:TV. В небитието си заминаха и няколко списания от групата „Капитал". В края на същата година, Прокопиев загуби и управлението на „Бизнес парк - София", който стана собственост на американския фонд „Грамърси".
Крахът му продължи с „Летище Пловдив“, което беше продадено на датската компания Nordic Airport Infrastructure ApS. Първоначално Прокопиев се опитваше да привлече финансов ресурс, без да продава летището, което той купи през 2007 г. Той търсеше варианти и предлагаше модели на стратегическо публично-частно партньорство в акционерното дружество. Тези опити обаче се провалиха. Апетитите на Прокопиев за лицензиране на банка и у нас също бяха попарени, след като австрийският трезор „Хипо банк" се отказа от партньорство с него през 2009 г. В момента Прокопиев притежава единствено македонската „Капитал банк Скопие“.