17 януари 2012 г.

Телевизиите на бунт срещу Красимир Гергов

0 коментара

Контролираната от рекламния олигарх пийпълметрия на GARB насочва милиони към btv

Ефирните телевизии и най-големите български рекламодатели скочиха срещу пийпълметричните данни на агенция GARB, които години наред дават висок рейтинг на btv за сметка на останалите електронни медии. По този начин контролираната от медийния бос Красимир Гергов телевизия прибира лъвския пай от рекламните приходи. През миналата година в касите на btv са влезли 216 млн.лв. под формата на реклама, докато Нова тв е получила едва 132 млн. лв. От началото на 2011 г. досега btv е получила 236 144 149 лв., Нова телевизия - 118 090 293 лв., а БНТ - 6 661 616 лв. Останалите медии имат минимални постъпления, тъй като пийпълметричната агенция им дава символични рейтинги. На базата на данните на GARB  рекламните и медиа агенции, ръководени отново от Гергов чрез Българската асоциация на рекламните агенции (БАКА), насочват бюджетите на рекламодателите основно към btv.

Сега шефовете на останалите телевизии искат спешно заседание на Комитета на потребителите на пийпълметрични данни за тв аудитория, в който освен тях участват и рекламни агенции и рекламодатели. От потребителския комитет негодуват срещу наложените еднолично от GARB правила на пазара. Оказва се, че телевизиите си плащат за данни, които системно ги ощетяват с измислени рейтинги на тв предавания. Стана ясно още, че от 2006 г. не е правена проверка на системата, мереща тв аидуторията. За да се върне доверието в нея, останалите играчи на тв пазара искат независим одит на данните на GARB, в който да не участват заинтересовани „експерти“ от многобройната кохорта на медийния олигарх.


Доскоро в България имаше два основни играча, които предлагаха мониторинг върху гледаемостта на предаванията - TNS/TV Plan и GfK Audience Research Bulgaria (GARB). В края на 2010 г. TV Plan бе продадена на GARB. Доставката на рейтингова информация и мониторингът на тв рекламата се осъществява на база пийпълметричния панел на TV Plan. Причината за това, че тя е сключила дългогодишни договори с медии и рекламодатели. От октомври месец тази година  рекламният пазар работи само с данните на GARB. Бившите собственици на TNS/TV Plan са социолозите Андрей Райчев и Кънчо Стойчев, които са бизнес партньори на Красимир Гергов. Смята се, че бизнесменът, който от дълги години е рекламен монополист има силно влияние върху GARB, а управителят на българския й клон Джордж Лукс и мениджърката Ива Гамари са негови протежета. Именно тези обвързаности засилват съмненията, че изследванията на GARB са нереални и умишлено дават висока гледамост на btv, за да може тя да получи по-голяма част от парите на рекламодателите.


Начинът по който GARB определя тв рейтингите е толкова непрозрачен, колкото методиките на социологическите агенции при посочването на най-одобряваните политици и партии. Само че докато изследванията на социолозите са безобидни и само предизвикват смях в политическите централи, то данните на пийпълметричната агенция могат да съсипят не само дадено предаване или продуцентска компания, но и цели телевизии. Когато GARB дълго време дава ниска гледаемост на дадено шоу,  то пада от програмната схема, а рекламодателите се отдръпват от цялата медия. Ако тази практика продължи няколко години, телевизията е обречена на финансов колапс и да запазят медията си, собствениците се поставят в услуга на неясни икономически и политически субекти срещу скрито финансиране.


Определянето на тв гледаемостта от пийпълметричната агенция е повече от съмнителен. Според официална информация на GARB, при изследванията им участват 1050 домакинства, което прави 2 800 души. Тази малка група от хора решават кое предаване и качествено и кое не. Изследването проследява телевизионното им поведение всеки ден. То отговаря на въпросите “кой”, “от колко до колко часа”, “кой тв канал гледа” и “какъв е този човек”, както и какъв е и социално-демографският му профил. Устройството, което се инсталира към телевизора, отчита поведението на отделните членове на семейството. Техниката, с която е оборудван, софтуерът и ноу - хауто са на швейцарската  компания "Телеконтрол", с която GARB работи от основаването си през 2006 г. Дадена телевизия трябва да бъде гледана 30 и повече секунди, за да се отчете една минута. Ако в една минута зрителят се е спрял на два или повече канала, тя се приписва на този, на който се е задържал най-много. При клиентите има инсталиран софтуер, който обработва базата данни. Увеличава се дялът на дигиталните домакинства, които отчитат гледаемостта на 30-секундни интервали.  


Контролираната от Красимир Гергов агенция упорито твърди, че изследванията  на тв нагласите на населението обхващат територията на цялата страна. Всеки град имал своя „квота“ за уредите, която се определя от броя на населението. Нейни клиети са и търговски компании, които се интересуват от специфичната таргет група, която следи даден канал или предаване. В момента договори с агенцията имат btv, Нова телевизия, Диема, bbt, TV7, Диема, Диема 2, Диема Фемили, както и продуцентските компании „Сиа адвертайзинг“ и Seven Eight Production.


Манипулирането на рейтингите на останалите телевизии за сметка на btv се потвърджава от последните данни на GARB. Според тях, сутрешният блок на TV 7 и предаването “Бодилник“ имат рейтинг от 0,36 процента, докато „Тази сутрин“ била гледана от 6, 06 % от анкетираните. 0, 36 % гледаемост на практика означава, че нито едно от включените в изследването домакинства не е гледало „Бодилник“, а в национален мащаб означава, че предаването е следено от не повече от 100 души, което е абсурдно. GARB дава смешни данни и за други две предавания - "Факторът Кошлуков" и "Насреща с Люба Кулезич" имат гледаемост съответно от 0,5 и 0,7%.


Фирми на Гергов прахосаха милиони за глупав сайт


 Рекламни агенции от обръча на Красимир Гергов профукаха 6 млн. лв. за направата и популяризирането на туристически сайт. Парите са усвоени от "България Травъл 2010", в който влизат "Медиа планинг груп", "Сиенсис", "Скрийн брадърс".

За създаването на сайта  bulgariatravel.org икономическото министерство даде малко под 2 млн. лв. По – късно бяха отпуснати още 1,8 млн. лева, за да се популяризира кътчето в интернет, предназначено за запознаване с възможностите за отдих и почивка у нас. В края на  септември беше обявена обществена поръчка за още 3,58 млн.лв., като парите са предназначени за допълнителното му популяризиране. Средствата са осигурени по Оперативна програма „Регионално развитие“ и срещу тях ще трябва да се осигури „публикуване на 20 рекламни банера на предни позиции в 20 туристически портала и сайта, реализация на две игри с награди и създаване на създаване на 8 електронни бюлетина“.

0 коментара:

Публикуване на коментар