25 януари 2012 г.

Борисов помирявал Донев и Цветан Василев

1 коментара
Сочените за медийни магнати Огнян Донев и Цветан Василев са се срещнали с министър-председателя Бойко Борисов в опит да помирят медийните групировки, зад които стоят. За това съобщи в сряда австрийският вестник “Дер Штандарт”.

Под заглавие “Борбата за власт и монопол в България” изданието цитира думи на собственика на Медийна група “България” Огнян Донев, според когото премиерът се обърнал към него и банкера Цветан Василев с думите да се споразумеят. Мотивът на министър-председателя бил: “Вие нали сте опитни търговци”.

Собственикът на най-голямата българска фармацевтична компания “Софарма” Огнян Донев купи миналата година двата най-тиражни вестника в България - “Труд” и “24 часа” от немската компания ВАЦ. Донев и съдружникът му Любомир Павлов направиха сделката съвместно с австрийски консорциум, представляван в България от бизнесмена Христо Грозев.

Мажоритарният собственик на Корпоративна търговска банка Цветан Василев финансира чрез кредити Нова българска медийна група, което стои и в основата на слуховете, че той е реалният собственик на изданията й – "Монитор“, "Телеграф“, "Политика“, а, както твърди “Дер Штандарт”, “вероятно и "Стандарт“”.

Официално собственици на НБМГ са бившият шеф на тотото от времето на Сакскобуррготски Ирена Кръстева и синът й – депутатът от ДПС Делян Пеевски.

В публикацията си освен за срещата между Донев и Василев вестникът разказва и цялата около промяната на собствеността на бившите издания на ВАЦ. Изданието уточнява, че към момента представителят на австрийския консорциум Христо Грозев и фармацевтичният бос Огнян Донев “ще изложат конфликта си в съда”.

“Едните искаха с малко пари да станат наследници на концерна ВАЦ в България, а другият останал в сянка и плащал. Без много писмени уговорки групата купувачи около Карл фон Хабсбург и шефа на най-голямата фармецевтична компания в България “Софарма” се впуснали в сделка за 40 млн евро за двата най-тиражни вестника в страната”, разказва историята за продажбата на "Труд“ и "24 часа“ австрийското издание. Търговските взаимоотношения между австрийската и българската страна обаче не продължиха дълго, припомня изданието.

Преразказвайки известните в страната ни детайли по сделката, с която Любомир Павлов прехвърли в една неделя собствеността върху бившите вестници на ВАЦ изцяло на Огнян Донев с пълномощно, подписано от Христо Грозев, за което той твърди, че било с изтекъл срок, австрийското издание напомня, че Софийският градски съд ще се занимае с покупката на вестниците "Труд”, "24 часа” и "168 часа” от декември 2010.

Във версиите и на двете страни са налице нелепости и трудно разбираеми моменти. "Няма спор, направихме грешки”, казва в разговор с “Дер Штандарт”  в София Христо Грозев, един от партньорите във Виенската група.  В България той воюва за изгубените дялове в новото сдружение на собствениците на "Труд” и часовите вестници. Самият Хабсбург не се появява. Даниел Руц, немски банкер и третият в сдружението, се оттегли изнервен.

Триото Хабсбург, Грозев и Руц нямаше достатъчния капитал за покупката на вестниците, обаче концернът ВАЦ ги облекчи, пише австрийското издание. Компанията от Есен не искаше в никакъв случай "Труд” и часовите вестници да отидат в ръцете на конкуренцията им в България - Новата българска медийна група,  станалата могъща империя със съмнителни връзки с фирми и партии. В противовес на това Виенският кръг от клиенти е представител на западноевропейските демократични стандарти. Налагаше му се само да издири един български финансист със сериозен имидж: Огнян Донев, управител на фармацевтичната фирма "Софарма” и на Българското сдружение на работодателите, продължава "Дер Штандарт“.

Виенският кръг от клиенти алармира за мистификациите около банковия кредит. Даниел Руц настояваше за проверка, отлетя за София и с мобилния си телефон незабелязано направи снимка на една страница от договора. Там са били посочени четири фирми за гаранти. Те принадлежали на Павлов и били свързани с други негови фирми, регистрирани във Великобритания и Кипър. "Кредитът всъщност не беше кредит”, твърди Христо Грозев и добавя: "Натъкнахме се на верига за пране на пари”.

Донев обясни, че не е запознат с кредита, който неговият бизнес партньор е изпълнил. В момента Донев има 40% от дяловете, 43% той продава отново на Павлов след успешния удар през март 2011. Зад Виенското трио-купувачи той подозира НБМ и нейни подставени лица, които тайно искат да купят "Труд” и часовите вестници: „Не ми е нужно да гадая, казаха ми.”, цитира "Дер Штандарт“ неговите думи.

1 коментара:

  • 1/27/2012 5:28 сл.об.
    Анонимен :

    Не е работа на медийните магнати да влизат във войни, но тук въпросът е принципен - между независимите медии и финансираните с държавни пари поръчкови медии.

Публикуване на коментар